Pilot projekt švicarskog startupa provesti će se na zapadnom javnom željezničkom sustavu Švicarske i koštat će oko 437.000 eura. Europski startup Sun-Ways osmislio je mehanički uređaj za postavljanje uklonjivih solarnih panela duž željezničkih tračnica. Ova bi se inovacija navodno mogla implementirati na polovici željezničkih linija diljem svijeta. Područje između željezničkih tračnica dovoljno je široko za smještaj solarnih panela standardne veličine bez ometanja prolaza vlakova, tvrdi Baptiste Danichert, suosnivač Sun-Waysa.
Velike solarne instalacije teško izgraditi zbog nedostatka raspoloživog prostora. Međutim, solarni paneli između tračnica, nemaju nikakav vizualni ili ekološki utjecaj, dodao je Danichert. Sun-Ways koristi tvornički predmontirane solarne panele širine jednog metra koji se jednostavno postavljaju između tračnica i posebnim mehanizmom pričvršćuju na tračnice, dok vlak, koji je izradila švicarska tvrtka za održavanje tračnica Scheuchzer, mehanički izvodi montažu.
Vlak postavlja fotonaponske panele duž željezničke pruge poput tepiha koji se odmotava tijekom vožnje. Premda postavljanje solarnih panela duž željezničkih tračnica nije novi koncept, Sun-Ways je u partnerstvu s EPFL-om – Švicarskim saveznim tehnološkim institutom u Lausanni, prvi patentirao uklonjivi sustav. Upravo ta sposobnost uklanjanja panela neophodna je kako bi se izvršili zadaci poput održavanja tračnica, a vlakovi mogli nesmetano putovati. No nije sve idealno. Međunarodna željeznička unija zabrinuta je da bi ploče mogle razviti mikro pukotine, povećati rizik od šumskih požara ili čak uzrokovati da strojovođe budu vizualno ometene zbog refleksije ploča.
Željeznički sustav zemlje mogao bi proizvesti 1 teravat-sat (TWh) solarne energije godišnje ili oko 2 posto ukupnih potreba za električnom energijom u Švicarskoj, izračunali su u Sun-Waysu.