Pedeset godina Opel Kadetta C: Igrao je na sigurno i postigao svjetski uspjeh!

Opel Kadett C prvi je svjetski projekt General Motorsa koji se proizvodio u petnaestak zemalja širom svijeta pod tridesetak različitih imena. Bio je to posljednji Kadett sa stražnjim pogonom i prvi sa sigurnosnim pojasom u tri točke

Svakome svoje! Bio je to reklamni slogan za novitet koji se 1973. pojavio na automobilskom tržištu. General Motors zamislio ga je u startu kao globalni proizvod  kojeg će njegove podružnice bilo gdje u svijetu uz minimalne modifikacije moći lokalno proizvoditi. Zahtjev gazda u Detroitu je pri tome bio zadržati evoluciju, a nikako ući u revoluciju. Tako će novi Kadett C zadržati uzdužno postavljeni motor stare tehničke baze, stražnji pogon i stražnji ovjes sa krutom osovinom, a sve s ciljem da jednako zadovoljava vožnju stazama u džunglama, glavnim cestama ili seoskim puteljcima.

Taj prividni tehnički konzervatizam bio je zapravo ustupak činjenici da se radilo o globalnoj ideji s različitim pristupima u tom kontekstu. Najvažniji tehnički iskorak bio je zapravo napravljen na prednjem ovjesu gdje su lisnate opruge otišle u povijest u korist sada ugrađenih spiralnih opruga. Kadett C bio je treća poslijeratna generacija Kadetta koja je trebala nastaviti uspješan niz kompaktne klase Opela koja je sada morala imati i globalni predznak. General Motors je projekt označen šifrom 1865 započeo 1970. godine. T-car klasa zamišljena je kao globalna platforma malog automobila sa stražnjim pogonom i štedljivih karakteristika. Ispostavilo se da je novitet bio upravo rađen i kao po mjeri za predstojeću naftnu krizu koja je uslijedila pri njegovom predstavljanju.

GM je vidio taj projekt i kao modernu alternativu VW Bubi, koja je baš tih godina bila pred rušenjem produkcijskog rekorda Forda T. U travnju 1973., kao prvi GM T-car, predstavljena je u Brazilu Chevrolet Chevette. U srpnju iste godine sa proizvodnih traka je u Njemačkoj sišao posljednji Kadett B nakon 2.649.501 proizvedenog primjerka u osmogodišnjem ciklusu, a mjesec dana kasnije iz njemačkih pogona stiže Kadett C. Nova linija karoserije bila je elegantna, jednostavna i aerodinamičnija od prethodnika, bez ikakve dizajnerske smjelosti.

Premda je međuosovinski razmak od 2395 mm bio za 20 mm kraći od Kadetta B, karoserija je sa svojih 4127 mm narasla u dužinu i širinu dok je po visini spuštena za 25 mm. Inicijalno je novi Kadett bio raspoloživ u čak 18 različitih kombinacija karoserija i motora, a do 1978. izbor je narastao na čak 58 kombinacija karoserije, opreme i motora. Kupci su u početku mogli birati karoserije limunzine s dvoja ili četiri vrata, kupe i karavan.

Motori u ponudi Kadetta bili su još uvijek isključivo robusni i pouzdani benzinci sa četiri cilindra. Najslabiji motor u ponudi bio je sa 933 ccm i davao je 40 KS dovoljnih za brzinski maksimum do 127 km/h. Daljni izbor je bio motor sa 1196 ccm i raspoloživom snagom od 52/55/60 KS. Iznenađenje je 1975. bio sportski vizualno stiliziran Kadett GT/E sa motorom obujma 1897 ccm i sa 105 KS, a umjesto rasplinjača ovdje se koristilo elektronsko ubrizgavanje goriva Bosch L-Jetronic. Motor ovog Kadetta je nakon dvije godine evoluirao u 1979 ccm i sa sada raspoloživih 115 KS nadjačao je Golf GTI, a novum je bio i serijski mjenjač sa pet brzina.

S masom od 920 kg ovaj mališan je bez problema mogao potegnuti i do 190 km/h. GT/E bio je baza za izradu reli bolida za Grupu 2 koji je uz odgovarajuće modifikacije raspolagao i sa 240 KS! U rujnu 1975. konačno je predstavljena i verzija Kadetta za američko tržište – Chevrolet Chevette. Zahvaljujući potrošnji od svega 6 l/100 km Chevette je bila instant hit na tržištu u jeku naftne krize. Najmanji Chevrolet nekoliko je godina bio u vrhu najprodavanijih automobila na američkom tržištu gdje je do 1986. postao nacionalni simbol štedljivosti i škrtosti!

Karoserijska ponuda je na europskom tržištu u međuvremenu proširena sa verzijom City, kombi limunzinom sa dvoja vrata + velika praktična vrata prtljažnika, a koja je bila za dvadesetak centimetara kraća od ostalih karoserija. Uvođenjem ove karoserije Kadett dobiva i grijano stražnje staklo, servo kočnice i sad serijski prednje disk kočnice na svim modelima. Njemački karoserist Baur na bazi limunzine sa dvoja vrata izrađuje verziju Aero s otvorenim krovom. Pokretao ga je motor obujma 1196 ccm i 60 KS te 1584 ccm i sa 75 KS.

Zadovoljstvo osjećaja vjetra u kosi cijenom je premašilo dva bazna Kadetta, pa ne treba čuditi što je pronašao samo 1242 kupca. Kao sportski kupe za svakodnevnu upotrebu Opel je u rujnu 1977. predstavio Kadett Rallye, prvotno kao 1600 S sa 1585 ccm i klasičnim rasplinjačem te 2000 E sa Bosch L- Jetronicom koji je iz 1979 ccm izvlačio 110 KS. Ipak najpotentniji od svih je bio sestrinski model Kadetta, engleski Vauxhall Chevette 2300 HS sa 16V motorom i 135 KS upakiranih u City karoseriju.

Opel se 1963. ponovno otvorio prema sportskim natjecanjima s ciljem da sportski uspjesi dodatno poprave imidž marke na tržištu i povećaju prodaju. Kadett B je bio tada glavni protagonist izgradnje sportske karijere marke. S obzirom da je sportska karijera bila uspješna većinom zahvaljujući privatnim inicijativama, 1973. je osnovan Opel Eurodealer Team kojeg je financijski podržavala europska dilerska mreža marke. Ekipi je tehnički i logistički pomagao Günter Irmscher, a koji je i u ekipu vozača vrbovao mladog i talentiranog Waltera Röhrla. Röhrl je nakon Ascone vozio Kadett GT/E koji se baš i nije pokazao kao zadovoljavajući supstitut. Kao najveći uspjeh možemo naglasiti tek 1976. kada je je na reliju Monte Carlo Röhr završio na četvrtom mjestu, iza tri Lancie Stratos HF!

Opel Kadett C bio je prvi globalni projekt General Motorsa i svojedobno najprodavaniji mali automobil u Americi te najštedljiviji na tom tržištu! Interno označen kao T-Car klasa, Kadett C proizvodio se osim pod znakom Opela i kao Chevrolet, Buick, Vauxhall, Isuzu, Holden, Daewoo… Proizvodio se pod tridesetak različitih imena i marki u petnaestak zemalja širom svijeta, a prodano ih je više od 7 milijuna primjeraka.

Kadett C posljednji je sa stražnjim pogonom i produciran je u ukupno 1.701.076 primjeraka. Kao limunzina sa dvoja vrata proizvedeno je 787.096 primjeraka, kao limunzina sa četvora vrata proizvedeno je 295.018 primjeraka, kupe je produciran u 165.411 primjeraka, City u 263.090 primjeraka, a kao karavan u 190.461 primjerak. Najraritetniji Kadett C je Aero kojeg je njemački karoserist Bauer producirao između 1976 i 1978. u svega 1242 primjerka. U 53.914 primjeraka ugrađen je 1,0 litreni motor, a 10.904 je producirano u GT/E verziji te svega 8549 kao Kadett Rally. Ostali su svi koristili 1,2 litareni motor. Do kraja proizvodnje u srpnju 1979. čak 52 posto ukupne proizvodnje Kadetta C završilo je izvan Njemačke… Tek 1994. u Brazilu je proizveden posljednji Kadett C – lokalno poznat kao Chevrolet Chevette.