Audi TT slavi srebrni pir: Automobil koji je mijenjao ideju sportskog roadstera!

U Audiju TT svaki je oblik imao je jasnu funkciju - komentira iz današnje perspektive dizajner Torsten Wenzel

Audi TT naglašava emocije u pokretu, ovo što je pred vama bezvremenska je dizajnerska ikona. Ili radimo oba ili niti jedan! Optimističan je bio šef Audija Herbert Demel pred novinarima koji su ga rešetali pitanjima o malom sportašu čije je ime bila reminiscencija na potentne jurilice NSU TT i TTS iz šezdesetih, ali i na Tourist Trophy – legendarnu utrku otoku Manu gdje su se svojedobno proslavili motocikli DKW-a i NSU-a. Bilo je to u rujnu 1995. u Frankfurtu gdje je prvo predstavljen prototip TT kupea, a odmah potom u Tokiju javnost je upoznala i atraktivni roadster. Bilo je to iznenađenje u portfelju Audija. No, zapravo bio je to vrhunac noviteta kojima je Audi započeo devedesetih repozicioniranje na automobilskom tržištu. Tada se pojavio luksuzni Audi A8, Audi 80 zamijenio je A4, umjesto Audija 100 dolazi A6, a 1994. Audi A4 definira novi dizajnerski smjer koji će slijediti i kompakt A3. Upravo Audi A3 i njegov brat Golf IV bit će glavni donori svega potrebnog s tehničke strane za kreaciju potpuno novog automobila kojim je Audi izlazio na tržište.

Nakon što je i legendarni Ferdinand Piëch potvrdio riječi Herberta Demela bilo je jasno da Audi kreće u lov na Mercedes SLK i BMW Z3. Po pitanju dizajna eksterijera svoj doprinos dalo je nekoliko vrlo uspješnih imena. Amerikanac Freeman Thomas bio je suradnik „preko velike bare“ koji je definirao svojedobno New Beetle, a u ovom slučaju radio je pod vodstvom Petera Schreyera koji danas vodi dizajn Hyundaija.

Schreyer nipošto nije želio da ljudi TT dožive kao retro dizajn! Treći među njima bio je Torsten Wenzel. Wenzel je bio potpisnik novog Audija A4 za kojeg je svojedobno izjavio da je dizajniran ne samo s motom Vorsprung durch Technik na umu, već također u određenoj mjeri i s motom Vorsprung durch Design (Napredak kroz dizajn). A4 izgledao je vrlo samouvjereno, sportskije od starog Audija 80 i izgledao je kao da je napravljen u jednom komadu.

– U Audiju TT svaki oblik imao je jasnu funkciju – komentira iz današnje perspektive Wenzel nastanak forme TT-a.

– Za nas je najveće zadovoljstvo bilo kada je stručni tisak sa zahvalnošću primijetio da se nije mnogo promijenilo od studije do serijskog modela, iako mi jesmo, naravno, morali prilagoditi mnoge detalje zbog tehničkih specifikacija za serijsku verziju, uključujući proporcije samog automobila.

Najuočljivija je bila integracija stražnjeg bočnog stakla, što je izdužilo profil automobila i povećalo dinamiku sportskog automobila. Karoserija Audija TT izgleda kao da je izrađena iz jednog dijela, kaže on, a prednji kraj bez tradicionalnih prevjesa branika naglašava njegovu jasnu formu. Još jedan element dizajna doprinosio je nepogrešivoj silueti Audija TT Coupé: krug – savršen grafički oblik, kako ga Wenzel opisuje. Brojni kružni elementi inspirirali su dizajn eksterijera i interijera sportskog automobila. Nadahnut Bauhausom kao dijelom njemačke tradicije forme, svaka linija u Audiju TT ima svrhu, svaki oblik funkciju.

– Isticanje jedinstvenog karaktera Audija TT Coupé svođenjem na bitne stvari bio je izazovan i poseban pothvat za nas dizajnere – tvrdi Wenzel.

Interijer je pak bio djelo Romulusa Rosta koji je svoj doživljaj interijera TT-a objasnio riječima:

– Naš cilj s TT-om bio je dizajnirati pravi sportski automobil. Inspiracija je dolazila iz svega oko nas – glazbe, mode, arhitekture današnjeg vremena kao i iz legendi našeg automobilističkog naslijeđa. Ono što se dogodilo bila je jasnoća oblika, minimalizam i cjelovitost tipična za doba Bauhausa. Audi TT je vrlo emotivan automobil — neki ga vole, neki ga mrze. Ne ostavlja vas nesigurnima. Iskren je i izravan, što mu daje vrlo samouvjeren stav. Htjeli smo da putnicima u TT-u bude uzbudljivo, da probudimo znatiželju ljudi, da pozovemo na bliže sudjelovanje. Vizualni dojam eksterijera trebao bi vas pozvati da istražite unutrašnjost — vizualno i kroz ostala osjetila. Zavalite se u sjedala, osjetite kontrole, provjerite detalje, tkanine i aluminijske obloge. Jednostavnost i čistoća oblika – koji bi se mogli činiti vrlo tehničkim – zapravo razvijaju vrlo snažan karakter i izazivaju jasan emocionalni odgovor. To je čisto i jednostavno, ali vrlo uzbudljivo…

Za produkciju novog sportaša određena je bila nova tvornica koja se gradila u mađarskom gradu Győru, koja je počela s radom paralelno s početkom serijske proizvodnje Audija TT Coupe 1998. godine. Gotove lakirane karoserije bile su željeznicom transportirane iz Ingolstadta u Győr gdje se potom obavljala završna montaža.

Prvotno je tržištu bio ponuđen TT Coupe 1,8 T sa 180 KS, a u svibnju 1999. uveden je Coupe 1,8 T Quattro sa 225 KS. TT Roadster na tržištu se našao od rujna 1999. sa također četverocilindarskim turbo benzincima sa 180 i 225 KS. U ponudi prve generacije TT-a bio je i V6 benzinac sa 250 KS i Haldex spojkom, a najekskluzivniji model predstavljen je 2005. pred sam kraj proizvodnje prve serije pod oznakom Audi TT quattro Sport. Ta limitirana edicija proizvedena je u svega 1168 primjeraka i pogonjena je motorom sa 240 KS.

Kupci TT-a imali su na raspolaganju i vrlo širok izbor dodatne opreme kojom su mobli personalizirati svoje automobile. Bile su tu na raspolaganju posebne boje karoserije, sjedišta u stilu bejzbol rukavica (ideja Romulusa Rosta iz prototipa)… No, nije sve u karijeri ovog premium sportaša bilo baš tako idealno i zabavno. Smrt Petera Hommela, bivšeg test vozača Wartburga i iskusnog istočnonjemačkog reli vozača, za upravljačem TT-a pobudila je sumnju da automobil ima ozbiljnih problema sa stabilnošću pri velikim brzinama.

Audi je brzo reagirao na način da je redizajnirani TT od 2000. godine dobio serijski ESP, poboljšani stražnji ovjes i spojler straga na karoseriji. Povjerenje kupaca nije bilo ozbiljnije narušeno… Tijekom osam godina proizvodnje preve generacije Audija TT do sredine 2006. godine sa proizvodnih traka sišlo je ukupno 178.765 automobila, a o čega je bilo 90.733 TT roadstera. Uspjeh se nastavio i u daljnje dvije nove generacije.

Potom 2006. dolazi druga generacija koja je nastala na platformi druge generacija Audija A3. Tu posebno treba istaknuti uvođenje verzije TT 2,0 TDI quattro – prvog serijskog sportskog automobila na svijetu koji je bio pokretan dizelskim motorom!

Treća generacija lansirana je 2014. a sa njom je predstavljen i niz inovacija. TT je bio prvi Audi s virtualnim kokpitom i OLED tehnologijom automobilske rasvjete, a vrhunac motorne ponude ovog puta bio je 2,5-litareni petcilindarski turbo sa 400 KS. Spominju se najave da bi Audi mogao sljedeće godine ukinuti TT, koji bi bio žrtva električne tranzicije. Ako se to i dogodi, zauvijek će ostati jedan od najsjajnijih dijelova Audijeve povijesti.