Trideset godina Porschea 911 (993): Posljednji sa zračno hlađenim motorom…

Po pitanju motora Porsche je ostao i dalje vjeran provjerenom šestcilindarskom zračno hlađenom bokser motoru prethodnika obujma 3,6 litre

Drama koja se početkom devedesetih odvijala u Porscheu jedna je od najvećih kriza koja je ikada pogodila njemačkog proizvođača automobila. Arno Bohn, generalni direktor, odlazi 1992. nakon samo dvije godine provedene na njezinom čelu. Autsajder je regrutiran iz IT industrije i premda dobrih namjera te želje za uspjehom, unutarnji „neprijatelji“ i njihova inercija dovode ga do kapitulacije. Porsche je u te dvije godine uspio iznjedriti 993, ali pri tome postavši tvrtka s drastičnim padom prodaje i bez vizije za budućnost.

S Bohnom je otišao i tehnološki višak od 1850 radnika (20 posto zaposlenika). Razlog svemu bila je činjenica da je Porsche proizvodio nikada manje – 1986. je proizvodnja iznosila 53.000 automobila, 1988. pada na 32.000, a da bi za modelsku godinu 1993. ta brojka došla na svega 12.500 primjeraka! Bohnovim nasljednikom imenovan je Dr. Wendelin Wiedeking koji je bio suočen s rekordnim gubitkom od 235 milijuna DEM! Wiedekingova misija bila je rezanje troškova za trećinu, a nova riječ koju uvodi u vokabular Porschea je „kaizen“. U tvrtku dolaze japanski konzultanti s ciljem uvođenja reda u proizvodnji sa smanjenjem troškova i dizanju kvalitete proizvoda. Njihov dolazak se Porscheu itekako isplatio: proizvodnja modela 911 skraćena je za 40 sati, proizvodni troškovi smanjeni su za 30 posto, prostor za proizvodnju pojedinačnog automobila reduciran je za 21 posto, zalihe materijala na skladištu smanjene su za 43 posto na bazi godine (uvođenje sistema „just-in-time“), a kvaliteta proizvodnje podignuta je čak i do 20 posto.

Porsche je u četvrtu generaciju modela 911 investirao 500 milijuna DEM, a bez povećanja krajnje cijene za kupca! Novitet linije 911 predstavljen je na salonu automobila u Frankfurtu u rujnu 1993. godine, točno 30 godina nakon premijere Porschea 911. Nova „elfica“ nosila je internu oznaku 993. Bila je to četvrta generacije legendarnog modela označenog kao automobil s karakterom, agilnošću i užitkom u vožnji! Novi 993 predstavio se javnosti sa izvrsnim voznim osobinama, sniženom potrošnjom goriva zahvaljujući poboljšanom Motronic sustavu paljenja i direktnog ubrizgavanja goriva, posebno izrađenim sistemom rezonantnog ispuha koji je naglašavao sportski karakter vozila, vrhunskom aktivnom i pasivnom sigurnošću, poboljšanjem odnosa cijene i dobivene snage motora, povećanom ekološkom prihvatljivošću, boljom aerodinamikom, direktnijim servo upravljačem kojim je poboljšana stabilnost upravljanja…

Dizajn karoserije potpisuje službeno Nizozemac Harm Lagaay uz asistenciju Britanca Tony Hattera. Lagaay je uspio harmonično integrirati branike u karoseriju dobivši bolju aerodinamičnost, ali tako da je sve bilo još uvijek na tragu specifične povijesne prepoznatljivosti 911. Zahvaljujući dizajnerskim zahvatima volumen prtljažnika nove generacije 911 povećan je za 20 posto (sprijeda – sada umjesto 90 iznosi 123 litre). Sprijeda položeni rezervni kotač imao je ujedno i funkciju apsorpcije dijela energije udara. Karoserija je na 993, kod iste težine vozila u odnosu na prethodnika, imala 20 posto veću torzijsku krutost.

Vruće cinčanje čelika kao novum u zaštiti korozije Porsche je primjenio i ovdje, gdje je također vrijedila garancija od 10 godina na prohrđavanje karoserije. Zahvaljujući sada središnjoj ugradnji obaju brisača vjetrobranskog stakla postignuto je čišćenje čak 80 posto površine ispred vozača. Serijski je Porsche ugrađivao zračne jastuke za vozača i suvozača, a elektronski regulirani klima uređaj imao je ugrađen i filter čestica koji je zadržavao i najmanje čestice peludi. Zbog uporabe aluminija u konstrukciji prednjeg ovjesa (McPherson) isti je bio čak 3 kg lakši uz iskazana bolja svojstva. Stražnji ovjes bio je u potpunosti novost. Radilo se o transferu tehnologija iz trkaćih bolida. Porsche ga je nazvao LSA-Achse (Leichtbau, Stabilität und Agilität – lakoća, stabilnost i agilnost). Porscheov višezglobni ovjes bio je napravljen od aluminija, što jamči malu težinu i što je još važnije – male neogibljene mase. Tako se bitno poboljšava dinamička stabilnost, posebice na neravnoj podlozi. Odlikuje se preciznim vođenjem automobila, uz brzi odziv na zakretanje volana i korigiranje odnosno „amortiziranje“ nepredviđenih utjecaja bočnih poremećaja odnosno pogonske snage. Prvi put je na 993 ugrađen novi Bosch ABS 5 sa novim upravljačkim algoritmom koji je skraćivao put kočenja u odnosu na ostale ABS sisteme za čak 20 posto.

Po pitanju motora Porsche je ostao i dalje vjeran provjerenom šestcilindarskom zračno hlađenom bokser motoru prethodnika obujma 3,6 litre. Tu je cijeli niz inovacija na motoru i periferiji: blok motora i glava izrađeni su od aluminija, dvostupanjski rezonantni ispuh, sustav dvostrukog paljenja (dvije svjećice), hidrauličko izjednačavanje rada ventila, optimizirani klipovi i klipnjače (smanjena težina), elektronsko upravljanje rada motora Bosch Motronic te dvocjevni ispušni sustav s dva katalizatora. U motor je ugrađen i inovativni varijabilni sistem usisa „Varioram“, a kojim su inženjeri tvrtke još jednom uspjeli povećati snagu i okretni moment motora pri tom ne mijenjajući obujam istog (povećanje snage za oko 15 posto i okretnog momenta za 40 Nm). Sa 993 je Porsche u model 911 posljednji puta ugradio zrakom hlađeni bokser motor. Po pitanju prijenosa snage za Porsche 911 novost je standardni šeststupanjski ručni mjenjač, kojem je alternativa bila specifični Porsche Tiptronic S. Porsche 911 je od ožujka 1994. bio ponovno dostupan kao Cabriolet. Tehnički je bio baziran (motor, podvozje i mjenjači) na coupeu. Potpuno automatiziran platneni krov otvarao se ili zatvarao u svega 13 sekundi, ali je cijela radnja bila moguća isključivo uz aktiviranu ručnu kočnicu. Cijeli mehanizam krova sastojao se od niza polugi i zupčanika, dvaju elektromotora, osam senzora i 16 bitnog računala koje je to usklađivalo i kontroliralo. Nova cabrio generacija imala je poboljšano brtvljenje platnenog krova, a Porsche je tu po prvi puta ugradio i automatsku zaštitu od vjetra. U ukupnoj prodaji 911 (993) cabriolet je držao prodajni udjel od čak 40 posto!

Porsche 911 linije 993 bio je dostupan u tri karoserijske verzije: Coupe, Targa i Cabriolet. Na njih su se redom nadograđivali modeli: od 1993. Carrera 3,6 (272 KS), 3/1994 Carrera Cabriolet (272 KS), 9/1994 Carrera 4 (pogon na sve kotače) i Carrera 4 Cabriolet (272 KS), od 8/1995. Carrera, Carrera 4 i Carrera 4S raspolažu sa 285 KS, novost je Targa sa 285 KS, a od 8/1996. Carrera S sa 285 KS.

Za one koji su željeli nešto više od „elfice“ od 2/1995. u ponudi je 911 Turbo opremljen sa dva turbo punjača KKK-K116 čiji je rezultat 408 KS isporučenih na sve kotače! Do stotke bilo je dovoljno svega 3,4 sekunde! Ipak, najjači serijski uratci tipa 993 bile su GT verzije čiji je šestcilindarski bokser nudio 450 KS. Bio je to najbrži automobil na svjetskom tržištu opremljen klima uređajem, s dva zračna jastuka, električnim podizačima stakala… – sve po cijeni od 287.500 DEM u Njemačkoj gdje je početni model Opel Corse sa 45 KS koštao 18.000 DEM. Kupci modela za utrke isto su došli na svoje. Porsche im je nudio Carreru RS sa 315 KS ili Carreru RSR sa 325 KS, a tu su bile i izvedenice GT2 za sportska natjecanja čiji je maksimum snage dosezao do 485 KS.

Porsche je 1996. kao prvi proizvođač automobila u Njemačkoj uveo u 911 Carreru serijsku ugradnju mobilnog telefona (Nokia 2110) s hands free opremom (zvučnik i mikrofon). Interesantan detalj je bio da je unatoč svim poboljšanjima novi 993 ostao u gotovo istom cjenovnom razredu kao prethodnik 964, a i sa znatno manjim troškovima održavanja.

Porsche 911 tipa 993 bila je službeno četvrta generacija klasika 911 od početka proizvodnje 1963. godine. Ukupno je proizvedeno 68.839 primjeraka u periodu između 1993 i 1998. godine. Bio je to i definitivni rastanak Porschea sa zračno hlađenim motorima nakon punih pola stoljeća suživota.