FIA protiv novih vozačkih dozvola za vozače u Europskoj uniji: To nema smisla!

Preporuka europarlamentarke podrazumijeva stvaranje nove vozačke dozvole B+ za vozila teža od 1,8 tona...

Svjetska automobilistička fedracija, odnosno njezina FIA Regija I, Međunarodna unija cestovnog prijevoza (IRU) i Europska udruga proizvođača automobila (ACEA) zajednički su objavili pismo u kojem izražavaju svoje snažno protivljenje predloženoj podjeli B kategorije vozačke dozvole u dva različita segmenta. Ovaj prijedlog iznijela je zastupnica u Europskom parlamentu Karima Delli (FR, Zeleni) u sklopu svog nacrta izvješća o reviziji Direktive o vozačkim dozvolama. Prijedlog je očigledno naišao na plodno tlo. Preporuka europarlamentarke podrazumijeva stvaranje nove vozačke dozvole B+ za vozila teža od 1,8 tona, čime se mijenja trenutni okvir, gdje jedinstvena B dozvola pokriva vozila do 3,5 tone. Nadalje, nacrtom izvješća uvodi se uvjet da vozači apliciraju za dozvolu B+ tek nakon što odsluže dvogodišnji probni rad s dozvolom B kategorije i nakon navršene 21 godine.

Praktične implikacije ovog prijedloga su značajne. Prema nacrtu izvješća, pojedinci koji trenutačno voze električne automobile (koji mogu težiti više od 1,8 tona zbog svojih baterija) i oni koji upravljaju većim automobilima i kombijima s različitim pogonskim sklopovima bili bi prisiljeni nabaviti vozačku dozvolu B+. Ova se perspektiva ne usklađuje s tržišnom realnošću, budući da mnoga vozila u postojećoj EU floti već premašuju prag od 1,8 tona. Nadalje, trend prema vozilima na alternativna goriva i provedba novih sigurnosnih i ekoloških standarda, kao što je Opća uredba o sigurnosti, samo će pojačati ovaj nesrazmjer. Posljedično, uvođenje ove nove kategorije dozvola moglo bi spriječiti usvajanje električnih vozila, osobito među mladim vozačima, i potkopati ciljeve Europske unije za zaštitu okoliša.

Dodatna obuka i zahtjevi za polaganje ispita za dobivanje vozačke dozvole B+ nametnuli bi financijska, administrativna i praktična opterećenja postojećim vozačima. Utjecaj na mlade vozače mogao bi biti posebno ozbiljan jer se često oslanjaju na obiteljska vozila tijekom prvih godina vožnje. Ova bi situacija natjerala mlade vozače na privremenu kupnju manjih vozila kako bi se uklopila u B kategoriju, što bi vjerojatno rezultiralo dodatnim automobilima na cestama Europske unije.

Financijske posljedice ovih predloženih izmjena također bi bile značajne za profesionalne vozače, poput taksista i dostavljača paketa, koji bi bili obvezni pribaviti nove i skupe vozačke dozvole kako bi nastavili svoje profesionalne aktivnosti. Nadalje, obvezna prekvalifikacija vozača kako bi ispunili zahtjeve nove vozačke dozvole B+ mogla bi dovesti do značajnih poremećaja mobilnosti i usluga dostave.