Vozačka praksa: Kako moderni sustavi djeluju na naše sposobnosti za upravljačem?!

U Norveškoj upravi za javne ceste zabrinuti su da bi vozači mogli postati previše letargični i postupno izgubiti sposobnost preuzimanja kontrole u kritičnim situacijama

Prilagodljivi tempomat koji prati prometne gužve, pomoć pri održavanju u traci, svjetla i brisači vjetrobrana koji se automatski uključuju i isključuju – sve su to moderne značajke u današnjim modernim automobilima koje olakšavaju biti vozač. Jesu li sigurne? U priopćenju za javnost, Norveška uprava za javne ceste naglašava da iako mnogi automobili odaju dojam da mogu sami voziti, vozač za volanom je taj koji je odgovoran za vožnju.

– Razvoj nam pruža puno mogućnosti, ali dugoročno može izazvati i nove probleme. Naime, kako automobili mogu vozaču pružiti sve više pomoći u vožnji, vozač postaje pasivan i na kraju može izgubiti svoje vještine – objašnjava Stein-Helge Mundal iz Norveške uprave za javne ceste. Mundal ističe kako bi automobilska industrija željela imati regulatorni okvir koji joj omogućuje sve naprednije funkcije, a da pritom nema odgovornosti.

– U Norveškoj upravi za javne ceste zabrinuti smo da bi vozači mogli postati previše letargični i postupno izgubiti sposobnost preuzimanja kontrole u kritičnim situacijama jer u praksi automobil gotovo većinu stvari radi sam. Da bi vozač bio spreman, potrebno je da se on ili ona barem donekle bave vožnjom – smatra Mundal.

Kako bi se osiguralo da vozač pazi, sustav upozorava da vozač drži ruke na upravljaču ili promatra cestu ispred sebe. Mundal tu ne vidi samo prednosti: sa sustavom koji stalno upozorava vozača, ako ne drži dobro upravljač ili gleda u krivom smjeru, bit će i puno upozorenja u putničkom prostoru koji mogu odvratiti pozornost.