U eksperimentalni rad kreće nova baterija: Bazirana je na ugljičnom dioksidu!

S ovim projektom bliži se dovršetku ideja o (relativno) jeftinom uskladištenju proizvedene električne energije...

Inženjeri talijanske tvrtke Energy Dome razvili su tehnologiju za prvu bateriju baziranu na ugljičnom dioksidu. Investicija dolazi od Breakthrough Energy Catalysta, kojeg je utemeljio Bill Gates, i Europske investicijske banke, a izgradnja će započeti sljedeće godine na talijanskom otoku Sardiniji. Kapacitet postrojenja za skladištenje energije bit će jednak kapacitetu litij-ionskih ili LFP postrojenja. Što se tiče volumena, ugljični dioksid osigurava znatno veću gustoću energije od litij-ionskih baterija, premda je usporedba manjkava, jer je potrebna daleko veća oprema kako bi se ugljični dioksid mogao koristiti kao medij za pohranu energije.

Znanstvenici tvrde da je tehnologija jeftinija od litij-ionskih baterija. Baterija koristi termodinamički sustav u kojem se CO2 plin komprimira u pritiskom i skladištenjem pod tlakom od 70 bara. Sustav ima spremnik velikog volumena s CO2 u plinovitom obliku, koji liči na šator. Iz spremnika za volumen plin se transportira u kompresor gdje se ugljični dioksid komprimira uz pomoć električne energije. Kada se komprimira, postaje vruć i toplina se skladišti u izmjenjivaču topline dok se plin prenosi u spremnike pod tlakom.

Pohranjeni tekući CO2 tada se može emitirati i zagrijavati pomoću izmjenjivača topline. Kada se pretvori u plinovito stanje, oslobađa se energija koja pokreće parnu turbinu i proizvodi novu električnu energiju. CO2 koji je pogonio turbinu vraća se u spremnik za volumen. Sustav ne zahtijeva nikakve rijetke materijale, a gustoća energije je vrlo visoka. Jedan kg tekućeg CO2 pod tlakom ima energetski sadržaj od 66,7 kWh električne energije. To je otprilike isto kao u normalnoj bateriji električnih automobila. Kaže se da je cijena 50-60 posto niža od cijene obične baterije. Jedini nedostatak je u tome što su gubici energije veći nego kod tradicionalne baterije, primjerice za 100 kWh korištene električne energije moguće je izvući 75 kWh, dok litij-ionske ili LFP baterije mogu imati 90-93% učinkovitosti, ali i to se s vremenom smanjuje.

S ovim projektom bliži se dovršetku ideja o (relativno) jeftinom uskladištenju proizvedene električne energije…