Glavna odlika današnjih karavana je da su oni višefunkcionalni, prostorni, fleksibilni, udobni i svojim vlasnicima pružaju užitak vožnje primjeren običnim limunzinama. Dodamo li tome i atraktivan dizajn te sigurnost, jasno je da se njihovom kupnjom zapravo ne odričete nikakvog užitka. Upravo Volvo je kroz sedam desetljeća proizvodnje karavana u njima isprofilirao pravu filozofiju u ovom segmentu. Sve je počelo već krajem četrdesetih godina prošlog stoljeća kada su osnivači tvrtke ponovno s modelom PV444 krenuli u mirnodopsko osvajanje tržišta. Samonoseća karoserija Volva 444 bila je moderna novost, ali koja i nije baš pogodovala samostalnim karoseristima da na njoj izrađuju mala gospodarska vozila kao što su kombiji i kamioneti.
Kako bi se riješio ovaj problem, krajem 1940-ih Volvo dizajnira poseban modificirani samonoseći okvir koji se temeljio na PV 444. Novi okvir ubrzo je stekao dobru reputaciju i mnoge tvrtke za izradu nadogradnji izradile su pick-upove, kombije pa čak i kabriolete na temelju ove preimenovane verzije 445. Švedska je tada imala oko 70 tvrtki koje su se bavile proizvodnjom karoserija, a od kojih su neke realizirale čak 30 različitih karoserijskih rješenja izrađenih na bazi ovog 445. Motor, prijenos snage, kočnice, električna instalacija i prednji ovjes ostali su isti, a samo je stražnji ovjes modificiran zbog potreba prijevoza tereta. Stoga su straga bile ugrađene lisnate opruge i udvostručeni hidraulični amortizeri. Prve verzije malih komercijalnih Volvoa imale su samonoseći okvir koji je težio 725 kg, a nakon nadogradnje tovarnog prostora nosivost vozila iznosila je oko 500 kg. Ova šasija nosila je oznaku PF445, a Volvo ju je isporučivao bez karoserije do 1953. S obzirom na to da je Assar Gabrielsson bio ekonomist, s ljubomorom je gledao na komercijalni uspjeh koji su njegovi automobili s tuđim karoserijama postizali na tržištu. No nije dugo bespomoćno promatrao kako zarada odlazi iz tvrtke. Inženjer Erik Skoog, jedan od sudionika razvoja PV444, dobio je hitan zadatak. Mi moramo izraditi vlastiti karavan – grmio je Gabrielsson, ističući pri tom da u njemu treba obavezno sjediniti privatnu i komercijalnu funkciju. Skoog nije bio industrijski dizajner ili dizajner automobila, već samo praktičar. Unatoč tome uspio je do 2. svibnja 1952. gazdi predstaviti dvije ideje na papiru, te već u studenom izraditi i drveni model u prirodnoj veličini.
Prvi Volvo karavan PV445 Duett bio je spreman za isporuku 4. srpnja 1953., a prvi korisnik bio je naravno osobno Gabrielsson. Automobil je nosio oznaku 445DH i time se označavala karavan verzija sa preklopivom stražnjom klupom i ostakljenim stražnjim vratima. U studenom 1953. isporučen je i prvi dostavni van koji je nosio oznaku PV 445DS. Tek treća verzija predstavljena 19. srpnja 1955. označena kao PV 445PH bio je pravi luksuzni karavan s preklopivom stražnjom klupom i potpuno ostakljenim bočnim stranicama. U Švedskoj je ovaj automobil nosio ime Duett, čime je opisana filozofija automobila u kojem su dva vozila sjedinjena u jedno. Jedno za posao i jedno za slobodno vrijeme. Prve godine proizvodnje Duett je koristio B4B motor iz modela 444 koji je iz 1,4 litre davao 44 KS. Snaga motora dalje je sukcesivno rasla. Već 1957. obujam raste kod motora B16 na 1,6 litre iz čega je na raspolaganju 60 KS. U ofenzivi na američkom tržištu Volvo je Duett opskrbio najjačim motorom sa 70 KS. Tijekom cijelog produkcijskog ciklusa Duett je ostao dizajnerski gotovo jednak. Tek je 1958. dobio vjetrobransko staklo u jednom dijelu i moderniziranu instrumentalnu ploču. Dvije godine kasnije ime Duett zamjenjeno je oznakom P210 i u ponudi ostaju samo dvije verzije – dostavni van i luksuzni karavan.
Premda je 1962. Volvo predstavio model P220 poznatiji kao Amazon, posljednji Duett sa proizvodnih traka sišao je tek 19. veljače 1969. kada je već krenula proizvodnja i trećeg karavana Volva 145. Nasljednik Duetta, P220 Amazon, predstavljen je u proljeće 1962. i bio je koncipiran u potpunoj suprotnosti od prethodnika. Bio je kombinacija komfora s mogućnostima pravog teretnjaka, s kojima je sjedinjena i inovativnost. Dizajn je potpisao poznati Jan Wilsgaard, koji je više preferirao talijanski dizajn pedesetih nego amerikanizirane linije. U pogledu tehnike Amazon i prethodnik bili su identični, a motor je u prerađenoj verziji davao 75 KS.
Amazon je u karavanskoj verziji djelovao skladno i elegantno, a vozna svojstva bila su gotovo identična limunzinama. Nosivost je iznosila 490 kg, a preklapanjem stražnje klupe Amazon je nudio prostor dužine 1830 mm i širine 1260 mm. Orijentacija tvrtke na sigurnost osjetila se i kod karavana. Serijski sigurnosni pojas u opremi je od samog početka, a od 1964. sprijeda su ugrađene i disk kočnice koje u ovom slučaju imaju i servo pomoć. Svakako najveća novost je uvođenje novih ergonomskih prednjih sjedišta koja je Volvo razvio u suradnji s medicinskim ekspertima. Volvo Amazon proizvodio se do 1969. godine, limunzine sa oznakama P121 i P122, a karavan s oznakom P220. Do sredine šezdesetih Volvo se na tržištu isprofilirao kao proizvođač kvalitetnih karavana. Nasljednik Amazona nije imao težak zadatak. U ljeto 1966. Volvo je lansirao prvi model s novim numeričkim oznakama. Zvao se 144, gdje je brojka u sredini označavala broj cilindara, a treća i posljednja broj vrata na automobilu. Volvo je s njime prezentirao vlastitu liniju, harmoničnu i bezvremensku, ali koja je i podjelila mišljenja. Motor i prednji ovjes zato ostaju stari znanci. Stražnji ovjes u potpunosti je nov, a nov je i dvokružni sistem kočnica koji u ovom slučaju nudi diskove na svim kotačima. Potpuno čelična samonoseća karoserija pokazivala je iznimnu torzijsku otpornost, a zahvaljujući zonama gužvanja automobil je bio iznimno siguran.
Karavan je predstavljen 1967. i nosio je logičnu oznaku 145 (serija 1, 4 cilindarski motor, 5 vrata). Prostor za prijevoz prtljage bio je impresivan, stoga nitko nije bio iznenađen brzim rastom prodaje. Volvo je s ovim modelom kategoriju karavana počeo shvaćati sve ozbiljnije, a njegovi proizvodi popularno su stekli nadimak egzotični kamioni iz Švedske. Nećemo pretjerati ako kažemo da nasljednik 245 nikada nije dobio nagradu kao najatraktivniji proizvod iz Volvoa. No zato možemo istaknuti da je to najsigurniji proizvod na četiri kotača koji je do tada švedski proizvođač napravio. Nastao je na bazi Volva 240, predstavljenog 1974. kojeg je američka agencija NHTSA proglasila najsigurnijim u klasi, a sve do 1991. karavan 245 korišten je kao etalon za mjerenje sigurnosti od strane američkog IHS (Institute for Highway Safety).
Karavan je tada prvi puta predstavljen u isto vrijeme s ostalim karoserijskim verzijama. Rezervoar goriva ugrađen je ispred stražnje osovine, a osovina upravljača ne može pri frontalnom sudaru penetrirati u putnički prostor. Osim prvog motora s direktnim ubrizgavanjem ova generacija poznata je i po V6 agregatu razvijenom u suradnji s Renaultom i Peugeotom. Potom je 1979. Volvo 245 dobio i D24 motor, prvi dizelski agregat Volva u osobnim vozilima, koji je razvijen u suradnji s VW-om. Ova serija također je postala i ekološki podobna, a zahvaljujući ugradnji katalizatora i Lambda sonde Volvo njome preuzima primat u zaštiti okoliša već 1977. godine. Bila je to više nego odlična kolekcija obiteljskih automobila koja se na tržištu zadržala čak desetljeće duže od planiranog i to s milijunskim uspjehom. Forma nasljednika dala se iščitati iz koncepta VCC predstavljenog 1980. a do 1985. Volvo je svoj novi adut ispolirao prije svega po ukusu američkog tržišta koje je postalo do tada najveći konzument praktičnih i prostranih automobila. Stoga je prvu godinu produkcije Volvo 745/765 bio dostupan samo u Americi, a dostupni sigurnosni nivo i opremljenost u ovom slučaju sasvim je bespredmetno naglašavati. Prtljažnik je raspolagao zapreminom od 992 litre, a preklapanjem stražnje klupe taj prostor rastao je na za konkurenciju nedostižnih 2123 litre!
Zbog uštede u težini, vrata prtljažnika izrađena su od aluminija, a Volvo je u ponudi držao čak dvanaest različitih varijanti sa četiri i pet vrata. Posebno uspješna je bila ekskluzivna verzija 740 Turbo koja je sa raspoloživih 200 KS do stotke dolazila za svega 8,5 sekundi i slovila tada kao najbrži karavan na svijetu. Sa serijom 900 1990. predstavljena je poboljšana verzija još uvijek aktualne serije 700, a tek Volvo 850 donosi značajne promijene u filozofiji proizvodnje karavana kod Volva. S njim je 1991. predstavljen prvi Volvo s prednjim pogonom i potpuno novim generacijama motora, koji su kod T5-R verzije omogućavali i brzine od 250 km/h! Bilo je to sasvim dovoljno da se ovaj karavan pojavi i na trkaćoj stazi gdje je više vremena provodio na dva kotača nego na četiri!
Volvo karavani i u daljnjim generacijama bili su trendsetteri u svojoj klasi, gdje su nametali visoke standarde sigurnosti i komfora, a čine gotovo trećinu svih automobila koje je Volvo proizveo od 1927. Niti jedan proizvođač automobila na svijetu nije za svoje karavane dobio toliko nagrada kao Volvo. Upravo Volvo karavani su apsolutno najsigurniji automobili u svojoj klasi već desetljećima, a pored toga krasi ih i dizajnerski sklad. Posljedica tih epiteta svakako su i brojne nagrade u Evropi i Americi. Prvu nagradu u Americi dobio je Volvo 240 1975. godine kao najbolji obiteljski automobil, a 1986, 1987 i 1988. isti automobil proglašen je najsigurnijim u klasi. Već 1990. Amerikanci Volvo 740 Wagon proglašavaju najsigurnijim automobilom u Americi, a godinu kasnije Volvo 240 Wagon vrijedi kao najsigurniji uvozni automobil na tržištu. Godine 1991 i 1992. Volvo 740/760 najsigurniji je karavan u Americi, a 1994. Volvo 940/960 najsigurniji je automobil srednje klase. Amerikanci titulu najsigurnijeg dodjeljuju i dalje 1996. za Volvo 850, a Volvo V70 najbolji je novi automobil.
Volvo V70 AWD je 1999. u Americi proglašen karavanom godine. Volvo je tri puta dobio Prince Michael Road Safety Award koji se dodjeljuje u Velikoj Britaniji: 1990. nagrađen je za integrirano dječje sjedište straga, 1994. nagrađen je SIPS bočni zračni jastuk kod Volva 850, te naposlijetku nagradu je dobio 1997. i Volvo V40/S40. Za ocjenu dizajna svakako su najmjerodavniji Talijani, a ukoliko od njih dobijete najviše ocjene onda sa sigurnošću možete tvrditi da imate najpotpuniji automobil na tržištu. U Italiji je Volvo 850 1993. proglašen najljepšim karavanom na svijetu, a isto je ponovio i Volvo V40 1996. godine. Ovo je samo dio mnoštva priznanja, a najviše ih ide na račun Volva V850 koji ih je u samo prve tri godine primio preko pedeset.