Mantra njemačke država je: tržišna ekonomija može, ali samo do neke granice. U Hrvatskoj su nas učili su nas kad smo napuštali socijalizam da je vrijeme dogovorne ekonomije prošlost i da ulazimo u kapitalističku Valhalu u kojoj će cvjetati ruže. Kao što vam je poznato, nismo se najbolje snašli u novim okolnostima, ali nije loše proviriti i u dvorišta u susjedstvu (svi smo mi EU), tamo gdje industrija još postoji.
Njemačka je donijela niz propisa, a u utorak i finalnu odluku o zaštiti vlasništva u domaćim tvrtkama. Vlada je otvorila mogućnost preuzimanja, odnosno kupnje, dionica njemačkih tvrtki (uključujući i automobilske) kako bi ih zaštitila od stranog (čitaj kineskog) preuzimanja. Jedan od okidača za tu odluku je akvizicija kineskog proizvođača automobila Geelyja koji je kupio 9.69 posto dionica Daimlera i odmah zatražio strateško partnerstvo. Vlasnik Geelyja, gospodin Li Shufu najveći je pojedinačni dioničar tvrtke koja proizvodi automobile marke Mercedes-Benz i Smart.
– Države koje forsiraju zadiranje u industrijsku politiku nerijetko nisu kompetitivne. Nismo tražili te mjere – rekao je Dieter Zetsche, predsjednik uprave Daimlera, inače jedan od najboljih menadžera u autoindustriji.
U listopadu su Daimler i Geely potpisali ugovor o zajedničkom razvoju taksi usluge u Kini po uzoru na Uber. Zetsche najavljuje i daljnje korake.
– U razgovorima smo s Geelyjem o drugim temama, odnosno o suradnji koja ima novu dimenziju.
Njemačka vlada, čini se, nije na istoj strani kao i njemački kapital, koji nema problema s povezivanjem s kineskim partnerima. Novac govori univerzalnim jezikom i ne poznaje granice.
Njemačka vlada i Daimler na suprotnim stranama: Država limitira Kineze, a Mercedes im se približava
Vlada je otvorila mogućnost preuzimanja, odnosno kupnje, dionica njemačkih tvrtki kako bi ih zaštitila od stranog preuzimanja