Hoće li čak i najmanji automobili uskoro biti luksuz? Hoće li ih uopće biti? Ključna su to pitanja koja čekaju sve građane Europske unije, a pogotovo one koji nisu u kategoriji imućnijih. Već sljedeće godine cijela prodana flota jednog proizvođača automobila u EU morat će imati prosjek ispuha 95 g/km CO2. Takve su mjere Europske unije i povratka natrag nema.
Mnogi mikro i mali gradski automobili ne mogu ispod toga i prve žrtve će biti mikro automobili poput Opel Adama ili Citroena C1. Potom slijedi mnogo opasniji scenarij, koji će pogoditi brojne građane. Naime, mali gradski automobili mogu dosegnuti 95 g/km emisije ugljičnog dioksida, ali ispod toga ne mogu bez neke forme elektrifikacije (hibridi, plug-in hibridi, električna vozila). Tehnologija s motorima s unutarnjim sagrijevanjem očigledno je došla do zida i sva daljnja (ogromna) ulaganja dala bi minimalne rezultate. Međutim, samo blaga hibridna opcija (48 V) povećava cijenu automobila od 600 do 1000 eura. Hibrid dodaje 2000 na cijenu vozila, a plug-in hibrid čak 5000 eura. Toyota, na primjer, uspijeva s hibridnim Yarisom zbog velike potražnje u Japanu pa joj se taj automobil isplati.
Biste li kupili početni mali gradski automobil (VW Polo, Renault Clio, Opel Corsu ili Peugeot 208), koji košta 140.000 kuna? No, čak ni to nije problem jer proizvođače automobila u biti muči niska marža na tim automobilima. Uz neizbježan pad prodaje, koji ide s povećanjem cijena, oni im se neće isplatiti pa im mnogi analitičari predviđaju neizvjesnu budućnost…Tu su još dvije važne informacije. Od 2022. godine u sve automobile mora biti ugrađena sofisticirana sigurnosna tehnologija (automatski limitator brzine, crne kutije, sustav koji održava vozilo u prometnom traku…). To će, također, povisiti cijenu malih gradskih automobila. Drugo, do 2030. godine proizvođači automobila koji prodaju u EU morat će smanjiti prosječnu emisiju CO2 svoje flote na samo 66 g/km po WLTP mjerenjima potrošnje i emisije goriva. Mali automobili ne mogu dosegnuti te granice bez velikih ulaganja u tehnologiju.
Paradoksalno je da automobili koji troše najmanje goriva postaju najveći problem. Sva ulaganja u njih su preskupa zbog preniskih marži. Posebno će izloženi biti proizvođači poput Fiata i Renaulta, koji svoj poslovni model baziraju na malim automobilima. U budućnosti se kao jedini rješenje nameću električni mali gradski automobili – Citroen je najavio da bi C1 mogao opstati kao električni model, Škoda je predstavila električni Citigo… – ali zasad je cijena baterija previsoka. A potrošači? Trebat će dobro pratiti vijesti i ugrabiti priliku, odnosno kupiti mali automobil dok će to još biti prihvatljivo.