Problemi s opskrbom i prekršajima: Moraju li vozači kamiona raditi više i voziti brže?

Rezultati kontrola pokazuju da je sigurnost na cestama često podređena potražnji tržišta i komercijalnim interesima

Porast potražnje za komercijalnim cestovnim prijevozom nakon vrhunca pandemije dramatično je utjecao na stopu prekršaja u transportnom sektoru u Europi, pokazuju rezultati najnovijih kontrola europskih prometnih policija uključenih u Roadpol, udrugu čiji je član i hrvatska policija.

U akciji u  listopadu sudjelovalo je 19 europskih zemalja. Provjereno je ukupno 197.274 kamiona i 111.545 autobusa. Kao rezultat, utvrđeno je 77.386 prekršaja (kamioni: 69.453, autobusi: 7933). U 1166 slučajeva moralo se zabraniti daljnje putovanje dok se vozila ili teret ne vrate u ispravno stanje, od toga 1159 kamiona i 17 autobusa.

Stopa prekršaja za kamione iznosila je 35,21%, što je gotovo dvostruko više od one zabilježene tijekom iste operacije održane u svibnju 2020. – 20,18%. Za teretni promet to znači da je prekršaj utvrđen kod gotovo jednog od tri provjerena kamiona. To nije bio slučaj s prijevozom putnika gdje je stopa pritužbi ostala stabilna na oko 7-8% provjerenih vozila.

– Ovaj visoki postotak kamiona može se objasniti svjetskom krizom opskrbnog lanca i velikom globalnom potražnjom za uslugama kamiona i vozačima kamiona. Transportne tvrtke nastojat će što više koristiti svoja vozila. Nažalost, čini se da je sigurnost na cestama podređena potražnji tržišta i komercijalnim interesima. To pokazuje da teretni promet predstavlja veliki rizik za sigurnost u cestovnom prometu i da je nadzor još uvijek neophodan – rekao je tajnik Operativne radne skupine Roadpola Henk Jansen iz nizozemske nacionalne policije.

Najviše prekršaja zabilježeno je u područjima brzine, tehničkih prekršaja, sigurnosnih pojaseva te drugih sigurnosnih sustava i dokumenata vozila za autobuse, odnosno u području nepoštivanja pravilnika o vremenu vožnje i odmora te postavkama tahografa. Čak je 13.045 vozača prekršilo važeće propise u cijeloj Europi, što znači da su vozili svoje vozilo dulje od zakonom dopuštenog bez pridržavanja obveznih stanki.

– Ovaj broj nikada nije bio veći. Razdoblja odmora u prometnom sektoru ne služe samo za zaštitu samih vozača, već i za sigurnost u prometu. Vozači kamiona i autobusa mogu uzrokovati ozbiljne sudare zbog umora – objašnjava tajnik Henk Jansen. Nadalje, 6170 puta propisani tahografi nisu bili pravilno vođeni. Manipulacije digitalnim tahografima otkrivene su u 656 slučajeva. Zatečeno je i 188 vozača koji su sudjelovali u cestovnom prometu pod utjecajem alkohola, kao i 41 vozač pod utjecajem droga.

U 5521 slučaju utvrđeni su ozbiljni tehnički nedostaci. Također, pronađena su 2262 kamiona i 127 autobusa s prekomjernom težinom. Osiguranje tereta nedovoljno je na 1257 kamiona.