Pedeset godina legendarnog BMW-a 2002 turbo: Automobil o kojem se raspravljalo i u Bundestagu!

BMW 2002 turbo bio je svojevrsni začetnik downsizinga motora u auto industriji. Prije pola stoljeća predstavljao je prvi europski serijski automobil sa turbo punjačem, ali nažalost bio je pravi automobil u krivo vrijeme!

Izrada prvoklasnih automobila je znanost. Jedinstvenih je umjetnost. Sada imamo automobil koji je to oboje – novi BMW Turbo! Bile su to riječi iz press materijala kojima je 1972. javnosti predstavljen futuristički BMW Turbo. Olimpijske igre upravo su bile otvorene u Münchenu, a olimpijski moto “brže, više, dalje” očito je potaknuo BMW da započne novu eru sa sportskim zamahom. Superautomobil sa vratima u stilu galebovih krila kojeg je kreirao Paul Bracq, bila je prva dizajnerska studija u povijesti bavarskog proizvođača koja je ujedno marku katapultirala u sferu automobila iz snova kojima su dominirali trkaći bolidi iz Modene i Maranella.

Ova dizajnerska ikona po pitanju motorizacije bila je inovativna zahvaljujući ugradnji turbo punjača, ali ipak jako daleko od onog što je V12 nudio u talijanskoj eliti. BMW Turbo je sa straga središnje ugrađenim četverocilindarskim rednim motorom volumena dvije litre nudio 280 KS uz pomoć turbo punjača. Ostao je ipak samo uzbudljivi koncept, ali i najava budućih serijskih automobila poput 2002 turba i legendarnog BMW-a M1.

U vrijeme pojave modela 2002 turbo ideja korištenja turbo punjača uopće bila je stara već šest desetljeća. Turbo punjač za BMW također nije bio novost s obzirom da su 1942. izradili zvjezdasti zrakoplovni motor BMW 801 sa 14 cilindara čija je najveća snaga dosezala do 2000 KS! U automobilima je prvi pokus s ugradnjom turbo punjača napravljen za potrebe natjecanja u European Touring Car Championship. BMW 2002 ti opremljen s turbo punjačem davao je čak 280 KS pri 6500 o/min. Nakon početnih problema i frustracija koje su imali vozači Dieter Quester, Hubert Hahne i Dieter Basche, turbo je ubrzo uzeo primat u prvenstvu. Bio je to i poticaj za izradu određene količine 2002 turba kao homologacijskog modela, ali BMW je u međuvremenu odustao od svoje tvorničke participacije u tom prvenstvu kao i u DTM-u prepustivši to privatnim ekipama…

Nastanak ovog jedinstvenog automobila može se vezati za entuzijazam Roberta A. Lutza, člana uprave BMW AG zaduženog za prodaju, davne 1972. Tvrtka je kao ljudsko biće. Sve dok se bavi sportom, u formi je, dobro utreniran, pun entuzijazma i mogućnosti – Roberta A. Lutz tako se pravdao pred glavnim šefom Eberhardom von Kuenheimom, kada mu je došao s idejom o produkciji 2002 turbo i kršetnju BMW Motorsport GmbH – današnjeg BMW M GmbH. Kuenheim je u tišini s pažnjom i bez komentara odslušao mladog i entuzijastičnog mladića koji je zapravo bio vizionar s pogledom daleko u budućnost tvrtke kojoj je sport bio pokretačka snaga.

No Lutzov entuzijazam našao se u problemima u samom startu. Naftna kriza je početkom sedamdesetih autoindustriju bacila na koljena. U Njemačkoj se tako 1973. uvodi ograničenje brzine na autocesti na 100 km/h, uvode se nedjelje bez vožnje automobila, cijene goriva rastu iz tjedna u tjedan, otkazuju se utrke… Slična situacija bila je i u ostatku Europe. Kuriozitet vezan za 2002 turbo je i činjenica da je to vjerojatno jedini automobil o kojem se raspravljalo u njemačkom parlamentu. Nakon predstavljanja automobila javnosti te 1973. je zastupnik Helmut Lenders postavio pitanje u parlamentu vezano za izgled turba i natpise na njemu, njegovu opremu, karakteristike… Zapravo, zastupnici su raspravljali je li uopće takvom automobilu mjesto na ulici u vrijeme kad se na njemačkim cestama bilježi i rekordna smrtnost u prometu?

Turbo je i prije samog početka prodaje uspio polarizirati njemačko društvo kao niti jedan automobil do tada, a upravo ta rasprava je za posljedicu imala kasniji izostanak natpisa turbo 2002 na prednjem spojleru serijskih primjeraka. BMW 2002 turbo nosio je internu tvorničku oznaku E20, a u njega je bio ugrađen redni dvolitarski četverocilindarski motor M10. Isti motor u 2002 ti uz rasplinjače daje 120 KS, a u 2002 tii uz dodatak mehaničkog ubrizgavanja FAG Kugelfischer na raspolaganju je bilo 130 KS. BMW je potonjem dodao još i turbo punjač KKK (Kühnle, Kopp i Kausch) te dobio dodatnih 40 KS i 63 Nm što je u konačnici činilo 170 KS pri 5800 o/min i 240 Nm pri 4000 o/min. S obzirom na ovdje više temperature motora ugrađen je i veći hladnjak motora te dodatni hladnjak ulja.

Snaga sprijeda ugrađenog motora prenosila se na stražnje kotače preko serijskog mjenjača sa četiri stupnja, a uz doplatu ste mogli dobiti i pet brzina. Iako je nastao desetljeće nakon američkih turbo pionira Oldsmobilea Turbo Jetfire i Chevroleta Corvair Turbo, BMW 2002 turbo drži titulu prvog europskog serijskog automobila s ugrađenim turbo punjačem!

BMW-u 2002 turbo koji je testirao njemački časopis Auto Motor und Sport u ljeto 1974. za ubrzanje  do stotke trebao je 7,1 sekundu. Turbo punjač proradio bi nakon 4000 o/min tako da nakon samo 18 sekundi brzinomjer je pokazivao 160 km/h, a nedugo nakon toga BMW je jurio maksimalnih 211,8 km/h. Tako je kompaktni Bavarac težak 1080 kg bez problema nabio komplekse vozačima Porschea 911 koji su izgubili primat na lijevoj traci Autobahna!

Taj osjećaj dominacije nije bio jeftin s obzirom da je turbo u sprintu bez problema na testu trošio 15,9 litara benzina na 100 km! Uz to turbo je sa cijenom od oko 20.000 DEM bio definitivno najskuplji član serije 02, a recimo Porsche 911 T bio je tek kojih 4000 DEM skuplji i s deficitom snage od 40 KS! BMW 2002 turbo bio je kompaktan automobil s karoserijom sa dvoja vrata, dužinom od 4,22 metra i širinom od 1,62 metra, te sa velikim staklenim površinama. U odnosu na ostatak ekipe serije 02 turbo se eksterijerno razlikovao po upadljivim izbočinama od „plastike“ učvršćenim zakovicama na blatobranima, posebnim branicima, prednjem spojleru i stražnjem na poklopcu prtljažnika. Isticale su se i gume 185/70 VR13 na čeličnim naplatcima veličine 5 ½.

Ne treba zaboraviti niti ratničke boje – karakteristične naljepnice u plavo-ljubičasto-crvenim tonovima duž karoserije koje su asocirale na BMW Motorsport GmbH, prethodnika današnjeg BMW M GmbH. Prodajna brošura naglašavala je da je turbo sinonim za dinamičnost i sportski doživljaj te sigurnost. Da bi se bavarski jurišnik pouzdano zaustavio, BMW je ugradio sprijeda diskove za 16 mm većeg promjera i 70 posto deblje te straga bubanj kočnice promjera većeg za 50 mm od onih u najjeftinijim primjercima serije 02! Interijer je imao suptilnu trkaću atmosferu sa sportskim sjedištima sa naslonima za glavu, bili su tu automatski sigurnosni pojasevi i glavna tri instrumenta smještena u crvenom kućištu ispred vozača. Od ostalih verzija turbo se izdvajao u kokpitu na prvi pogled i po mjeraču tlaka prednabijanja smještenom odmah uz kvarcni sat iznad središnje konzole.

Dominantna buka u unutrašnjosti koja prati generacije sportskih entuzijasta bila je zviždanje turbopunjača. BMW 2002 turbo definitivno je uspio polarizirati javnost koja je s jedne strane bila oduševljena ovim prvim europskim serijskim automobilom s turbo punjačem i njegovim performansama, a sa druge strane postavljalo se pitanje jeli to sve potrebno u tom kontraverznom momentu obilježenom velikom naftnom krizom. BMW je sigurno uspio napraviti automobil koji je proturječio duhu vremena kao niti jedan automobil prije njega! BMW 2002 turbo proizveden je u svega 1672 primjerka. Kupci su na izbor imali službeno samo dvije boje Polaris (metalik srebrna) u kojoj je proizvedeno 615 primjeraka i Chamonix (bijela) u kojoj je proizvedeno 1049 primjeraka.

Ipak, producirano je par primjeraka još i u crnoj, metalik zelenoj… Najveći broj, čak 624 prodan ih je u Njemačkoj. Slijedi Italija sa 356 kupaca, Francuska sa 180, Japan sa 117, Švicarska sa 110, engleska sa 68… Dva kupca ovog raritetnog automobila bilježe se čak i u bivšoj Jugoslaviji. Ova mala brojka dijelom je vjerojatno posljedica problema s pregrijavanjem kojih je bilo sa kućištima turbo punjača, a problem je bio i ispušni sustav. Danas je 2002 turbo vrlo tražen među kolekcionarima klasičnih automobila, a cijene na tržištu mogu ići i do čak 150.000 Eura!