Problemi u prometu i na parkinzima: Automobili svake dvije godine postaju jedan centimetar – širi?!

Prosječna širina novih automobila povećala se na 180,3 cm u prvoj polovici 2023. godine, u odnosu na 177,8 cm 2018. godine

Novi automobili u Europi u prosjeku se svake dvije godine šire za jedan centimetar. To je podatak koji je otkrilo istraživanju ekološke organizacije Transport & Environment (T&E). Trend će se nastaviti zbog rasta prodaje SUV-ova – osim ako zakonodavci ne poduzmu odgovarajuće mjere. Otprilike polovica prodanih novih automobila već je preširoka za minimalno parkirno mjesto na ulicama u mnogim državama. Pariz bi mogao biti prva velika europska prijestolnica koja će se uhvatiti u koštac s tim trendom, ako građani na referendumu sljedećeg mjeseca podrže veće naknade za parkiranje terenaca.

Prosječna širina novih automobila povećala se na 180,3 cm u prvoj polovici 2023. godine, u odnosu na 177,8 cm 2018. godine, pokazalo je istraživanje T&E. Podaci koje je prikupio ICCT potvrđuju isti trend u dva desetljeća do 2020. godine. Novi automobili u Europskoj uniji podliježu istoj maksimalnoj širini, 255 cm, kao i autobusi i kamioni. T&E je rekao da će se, ako se ne preispita ograničenje širine za automobile i ako gradovi ne uvedu veće naknade za parkiranje, veliki SUV-ovi nastaviti širiti prema gornjoj granici namijenjenoj kamionima. Preispitivanje maksimalne granice širine lakih vozila (automobili, crossoveri, SUV-ovi, pick-upovi i kombiji) ključno je za zaštitu javnog prostora, uključujući pješačke staze, kolnike i susjedna parkirna mjesta.

Pri takvom preispitivanju moraju se uzeti u obzir i rizici za sigurnost na cestama koje predstavljaju sve širi terenci, posebno zato što povećana širina omogućuje daljnje podizanje visine vozila. Fronte vozila podignute za 10 cm nose 30% veći rizik od smrtnih slučajeva u sudarima s pješacima i biciklistima. Na ilustraciji Transport & Environmenta vidi se što u praksi znače šira vozila na jednoj cesti. Naime, s takva dva parkirana vozila, široka 200 cm (parking je širok 180 cm) s lijeve i desne strane, bitno se smanjuje širina prometnog traka i ranjivi sudionici u prometu, poput biciklista, mogu se naći u opasnosti… Također, mnoga parkirna mjesta nisu predviđena za širinu novih automobila, odnosno, uža su, a sve to vodi do oštećenja vozila.