Američki Osiguravateljni institut za cestovnu sigurnost (IIHS) proveo je jedno od korisnijih istraživanja, ono o kvaliteti automobilskih svjetala. Sami ste se uvjerili koliko je teško voziti u noći sa slabim svjetlima čiji snop pokriva minimalnu udaljenost ispred vas.
IIHS je proveo istraživanje na američkim modelima automobila, ali ništa bolje ili lošije nije u Europi. Testirane su prednje lampe na 95 novih vozila, a samo su Hyundaijeva limuzina Genesis G90 i Lexus NX dobili maksimalnu ocjenu. Problematičnije je, međutim, da postoje ogromne razlike u svjetlima ovisno o opremi koju uzmete uz isti automobil. Budimo slikoviti, uz najjeftiniju verziju dobit ćete lampice čija snaga podsjeća na zamračeni noćni klub koji će svojim nastupom počastiti striptizeta, a nadoplatite li ponekad i više od 20 tisuća kuna, dobit ćete svjetla kao na Maksimiru kad se igra večernja nogometna utakmica. IIHS je čak 67 posto vozila ocijenio lošim ili tek malo boljim od te najniže ocjene, a razloge treba tražiti u lošim svjetlima na baznim modelima automobila.
Polovica prometnih nesreća sa smrtno stradalima u Americi događa se po noći (tu se ne razlikujemo), a pedeset posto od te vrijednosti na mračnim cestama – bez javne rasvjete. Zbog toga su svjetla iznimno važna.
Evo i jedan praktičan primjer. Svjetla na jednom bazičnom modelu automobila osiguravaju frontalnu vidljivost 65 metara i morali biste voziti 60 km/h da na vrijeme uočite prepreke na cesti i zakočite (pogledajte dvije fotografije).
Razlika između halogene rasvjete (gore) i LED projektorskih svjetala (dolje) s istim preprekama na cesti
S LED projektorskim svjetlima vidljivost je 137 metara i zakočili biste na vrijeme da vozite 100 km/h. Primjećujete li razliku? Preporučuje se da je minimum sigurnosnih zahtjeva ispunjen kad svjetla s 5 luksa osvjetljavaju 100 metara ceste. Kad padne noć sjetite se ovog teksta i probajte procijeniti snagu svjetala u vašem vozilu. Ako nemate visoku razinu opreme ili niste posebno nadoplatili bolja svjetla rezultatom nećete biti zadovoljni.
Nitko od proizvođača automobila ne traži da laserska svjetla poput Audijeva Matrixa ugrade na najmanji automobil koji košta 10.000 eura, ali osnovna svjetla morala bi biti kvalitetnija.