VW Buba u Tehničkom muzeju Nikola Tesla: Sve što morate znati o legendarnom automobilu

Muzejski Volkswagen 1200 J izvorni je kupac preuzeo 16. siječnja 1974. godine, a riječ je o jednom od prvih primjeraka VW Bube proizvedenih u novoj tvornici TAS

Misija Tehničkog muzeja Nikola Tesla je prikupljanje građe hrvatskih tvornica i proizvođača te predmeta uporabne vrijednosti koji su svojedobno imali veliki značaj u svakodnevici na našim prostorima. Nakon što je 2015. godine nabavljen legendarni automobil Zastava 750 kolokvijalno poznatiji kao Fićo, Muzej je u posljednjem tjednu 2018. u svoj fundus upisao i glasovitu Volkswagen Bubu. Ta su dva automobila bili pojam individualne mobilnosti na ovim prostorima. VW Buba je automobil – fenomen koji je u svjetskim razmjerima odigrao jednu od najvažnijih uloga u masovnoj motorizaciji, odmah nakon Forda T.

Muzejski Volkswagen 1200 J izvorni je kupac preuzeo 16. siječnja 1974. godine, a riječ je o jednom od prvih primjeraka VW Bube proizvedenih u novoj tvornici TAS (Tvornica automobila Sarajevo). Automobil je u rijetko sačuvanom izvornom stanju, sa 130.000 prijeđenih kilometara, ovjerenom servisnom knjižicom, originalnim računom kupnje, u voznom stanju i otkupljen je od prvog vlasnika. U automobil je ugrađen četverocilindarski benzinski boxer motor obujma 1192 ccm i snage 25 kW/34 KS. Buba je mogla postići najveću brzinu od 115 km/h.
Jedna od 20 svjetskih lokacija na kojima se svojedobno proizvodila VW Buba bilo je i Sarajevo. U Sarajevu je početkom šezdesetih godina 20. st. u tvornici UNIS počela montaža automobila njemačke tvrtke NSU. Montirani su modeli NSU 100 i 110, a kasnije i 1000 te 1200. Dana 11. studenog 1973. u Vogošću kod Sarajeva započinje proizvodnja modela tvrtke Volkswagen u novoj tvornici TAS (Tvornica automobila Sarajevo). Ovdje je u periodu između 1970 i 1976. montirano 29.112 primjeraka VW 1200/J, 525 primjeraka  VW 1300/J i 2030 primjeraka VW 1303/J. Kasnije je iz iste tvornice izlazio i VW Golf. Volkswagen je time, takoreći, dobio status domaćeg automobila. VW 1200 J cijenom je svojedobno bio jednak Renaultu 4, a gotovo dvostruko skuplji od Zastave 750 i popularnog Spačeka (Citroëna 2 CV).
Automobil je otkupljen zahvaljujući sredstvima Grada Zagreba, Gradskog ureda za kulturu.
– Čak i ako prodaja svih automobila jednog dana dođe do svojeg kraja, posljednji prodani automobil bit će Volkswagen… Njemačka će uvijek slijediti Volkswagen, a nikako obrnuto – bile su to riječi kojima se Heinrich Nordhoff, prvi civilni direktor Volkswagena, oprostio od svoje pozicije nakon što je VW Bubu učinio najpopularnijim automobilom na svijetu.
Legenda o Volkswagenu počela je 28. svibnja 1937. kada je u Berlinu osnovano Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH, sa 480.000 RM osnivačkog kapitala kojeg je prikupila njemačka radna fronta. Kroz novu tvrtku su nacionalsocijalisti instrumentalizirali svoju viziju narodnog automobila kao besklasnog elementa. Ideja Ferdinanda Porschea upakirana u neugledni koncept Bube bila je temeljem današnjega velikoga njemačkog automobilskog koncerna. Godine 1938., sada pod imenom Volkswagenwerk GmbH, postavljeni su i temelji tvornice i grada – današnjeg Wolfsburga. Prvi civilni proizvod na četiri kotača ipak je morao pričekati kraj Drugoga svjetskog rata. Tvornica je pod britanskom upravom i uz volju naroda ponovno dignuta iz pepela, a u prosincu 1945. počinje i serijska proizvodnja legendarne VW Bube. Nakon što je u listopadu 1949. Njemačka ponovno preuzela Volkswagen, uz pomoć Bube i Transportera marka će ubrzo postati najprepoznatljivijim simbolom njemačkoga gospodarskog čuda.
Upravo je legendarna Buba započela mit o narodnom automobilu i marki Volkswagen. VW Käfer ili na našim prostorima poznatija kao VW Buba nosila je broj 11 kao tvorničku oznaku modela. VW Buba proizvodila se, osim u Njemačkoj, u još čak 19 zemalja širom svijeta.
U Njemačkoj se proizvodnja odvijala zaključno sa 19. siječnja 1978. do kada je proizvedeno ukupno 16.255.500 primjeraka. Od 1952. godine VW Buba se prodaje u 83 države svijeta i time nezaustavljivi prodajni uspjeh kreće vrtoglavom brzinom. Zanimljivo je pogledati i prodaju po kontinentima i državama. U Europi je prodano ukupno 9.762.000 primjeraka, od čega samo u Njemačkoj 6.102.000 primjeraka. Kupci iz Velike Britanije konzumirali su 357.000 jedinica, iz Austrije 406.000, Švicarske 320.000 ili Italije 266.000 jedinica.
Od 1952. godine VW Buba se prodaje u 83 države svijeta i time nezaustavljivi prodajni uspjeh kreće vrtoglavom brzinom. Interesantno je pogledati i prodaju po kontinentima i državama. U Evropi je prodano ukupno 9.762.000 primjeraka, od čega samo u Njemačkoj 6.102.000 primjeraka. Kupci iz Velike Britanije konzumirali su 357.000 jedinica, iz Austrije 406.000, Švicarske 320.000 ili Italije 266.000 jedinica.
Dana 30. srpnja 2003., silaskom posljednje klasične Bube s proizvodne trake tvornice u Puebli (Meksiko), proizvodnja Bube, nastale na ideji Ferdinanda Porschea, je zaključena sa 21.529.464 primjeraka. VW Golf produkcijom je nadmašio taj rekord, ali tek nakon pet generacija (proizvodnja je započela 1974. godine). Buba je tijekom svih šest desetljeća proizvodnje ostala uvijek ista i jedina!

Na kraju, možemo vam samo preporučiti posjet Tehničkom muzeju Nikola Tesla jer ćete osim VW Bube vidjeti mnogo zanimljivih i raritetnih izložaka iz fundusa hrvatske i svjetske tehničke kulture.