Istražili smo postoji li zakonska regulativa koja se odnosi na prodaju, kupovinu, dopuštenje korištenja ili zabranu korištenja uređaja u vozilu, koji su namijenjeni detektiranju i ometanju policijskog radara i lasera, te što na sve to kaže policija
Smije li se u cestovno motorno vozilo ugraditi uređaj za ometanje i otkrivanje policijskih radara (jammer), ali da se uređaj aktivno ne koristiti? Kako uopće policija reagira u situacijama u kojima se u vozilu detektira takav uređaj te provode li se posebne operativne akcije?
Sukladno odredbi članka 283. stavak 4. Zakona o sigurnosti prometa na cestama („Narodne novine“ broj: 67/08, 48/10, 74/11, 80/13, 158/13, 89/14, 92/14, 64/15, 108/17, 70/19 i 42/20.) na hrvatskim prometnicama ne smiju se koristiti niti ugrađivati u motorno vozilo uređaji ili naprave koje imaju za cilj ometanje ili otkrivanje uređaja koje koriste ovlaštene osobe za nadzor prometa na cestama. Ukoliko policijski službenik nađe na vozilu ili u vozilu takav uređaj ili napravu naredit će vozaču da ga ukloni, a ukoliko vozač to odbije, uređaj ili naprava će se ukloniti o trošku vozača.
Temeljem odredbe članka 283. stavak 5. citiranog zakona, novčanom kaznom u iznosu od 2.000 kuna kaznit će se za prekršaj vozač ako postupi suprotno odredbi stavka 4. ovoga članka. Dakle, niti ugradnja niti korištenje nisu dopušteni, a policijski službenici su tijekom 2019. godine utvrdili deset citiranih prometnih prekršaja.
Što se tiče dostupnosti na tržištu, mogućnost uvoza, prodaja i trgovina tehničkih naprava istovrsnih i sličnih namjena regulirana je važećim zakonskim propisima koje su u nadležnosti Ministarstva financija (Carinske uprave), a ne u nadležnosti policijskih službenika koji samo utvrđuju prekršaj.
Postupanje policijskih službenika prilikom utvrđivanja prekršaja vozača u vezi s prekoračenjem dopuštenih brzina kretanja vozila u cestovnome prometu normirano je Zakonom o policiji, Zakonom o mjeriteljskoj djelatnosti, Zakonom o sigurnosti prometa na cestama, Pravilnikom o mjeriteljskim zahtjevima za mjerila brzine vozila u cestovnome prometu te Pravilnikom o načinu postupanja policijskih službenika u obavljanju poslova nadzora i upravljanja prometom na cestama, a policija se u radu striktno pridržava uputa proizvođača i uputa Ministarstva financija.
Mjerenje i nadzor brzine kretanja vozila obavljaju samo za to osposobljene službene osobe koje imaju potrebno teoretsko i praktično znanje o postavljanju, radu i načinu uporabe svake pojedine vrste mjerila brzine i pripadnog pribora. Prilikom edukacije policijski službenici upoznati su i s taktikom i metodologijom postupanja u slučaju pronalaska na vozilu ili u vozilu uređaja koji imaju za cilj ometanje ili otkrivanje uređaja koje koriste ovlaštene osobe za nadzor prometa na cestama.
Iz policije ističu da ne provode izdvojene ciljane operativne akcije u vezi sankcioniranja navedenog prekršaja već se mjere i aktivnosti poduzimaju kako u sklopu redovnih aktivnosti tako i prilikom opsežnih aktivnosti policije u vezi utvrđivanja prometnih prekršaja nepoštivanja dopuštenih brzina kretanja vozila.
Od Alana Pelesića, američkog policajca porijeklom iz naših krajeva, saznajemo da su radar detektori legalni u 48 od 50 američkih država (zabranjuju ih samo Virginia i Washington State te Washington DC). U tim državama smatraju da imate pravo znati kad vas policija prati. Međutim, većina europskih država je rigorozna i ne dopušta takve uređaje u automobilima (Njemačka, Francuska, Italija, Austrija…). U Njemačkoj je kazna 75 eura, uništenje uređaja te četiri negativna boda.
Detektiranje policijskih radara u Hrvatskoj nije dopušteno, a o ometanju da niti ne govorimo. Uz radar detektore, detektore presretača (tetra stanice) i laser detektore postoje i anti laseri odnosno laserski ometači. Sve je to zabranjeno.
Što vam možemo preporučiti? Ne koristite ono što je zabranjeno, a zašto biste i dolazili u iskušenje, ako vozite po pravilima. Sigurna vožnja je najbolji anti radar i anti laser.