Pedeset godina klasika: Porscheov automobil koji je promijenio autoindustriju!

Porsche 911 Carrera RS 2.7 prvi je proizvod u kojem je Porsche napravio direktni transfer tehnologija iz motosporta u serijski proizvod. Zahvaljujući prepoznatljivom stražnjem pačjem repu prije pet desetljeća započela je i službena era spojlera u automobilskoj industriji

Njegov repertoar: cestom na utrku pa potom kući. Ponedjeljkom u ured. Utorak Ženeva i povratak uvečer. Srijeda šoping u gradu. Čekanje u gradskoj vrevi i zagušenom prometu, ali bez straha od čađavih svjećica i kvara spojke… Četvrtak seoske ceste, auto cesta, oštri zavoji, zemljani putevi, gradilišta. Petak samo kratke relacije uz hladni start. Subota s vikend prtljagom put Finske. Ovaj tekst iz promidžbene brošure sugerira da je Porsche sa 911 Carrerom RS 2.7 razvio ne samo sportski automobil za trkaće staze već i automobil koji kupci mogu koristiti u svakodnevnom životu.

Ideja o nastanku ambicioznog sportaša potječe iz 1970. kada je ambiciozni Ferdinand Piëch sa svojom petnaesteročlanom ekipom razvijao bolide za natjecanje Porschea na Tour de France i East African Safari Rally. Ideja je bila i da se Porsche uključi u GT natjecanja – konkretno Grupu 4 i za što je trebalo producirati 500 cestovnih primjeraka za homologaciju. Svi oponenti su tada mislili da je šestcilindarski boxer u modelu 911 dosegao maksimum snage. No Piëch je bio uvjeren da može i bolje.

Hans Mezger i Valentin Schäffer pobrinuli su se za oživotvorenje ideje. Obradili su postojeći 2,4 litarski motor iz 911 S na način da su povećali provrt cilindara kako bi dobili obujam od 2,7 litre. Uz to su cilindri bili sada presvučeni Nikasilom i dodano je mehaničko ubrizgavanje goriva, a rezultat je bio tada impresivnih 210 KS pri 6300 o/min uz okretni moment od 255 Nm pri 5100 o/min. Carrera je do stotke trebala svega 5,8 sekundi, a krajnji brzinski domet bio je 245 km/h. No, osim sirove snage taj automobil bio je i idealna sinteza između mase, aerodinamike i voznih svojstava.

Zbog balansa tražene idealne težine ispod 900 kg za homologaciju vozila, debljina lima karoserije smanjena je sa 1 na 0,7 mm, uz što su poklopac prtljažnika sprijeda i stražnji pačji rep bili izrađeni od stakloplastike, na nekim verzijama osiromašena je i oprema uz uklonjenu zvučnu izolaciju, pa čak su i stakla bila stanjena! Ono što je ovaj automobil činilo vizualno posebno dojmljivim i priskrbilo mu kultni status bio je stražnji spojler tzv. pačji rep. Smanjenje težine automobila iziskivalo je istovremeno i aerodinamička rješenja kojima bi se pri velikim brzinama minimalizirao uzgon na prednjoj i stražnjoj osovini te se stvorila dovoljna sila potiska na stražnju pogonsku osovinu.

Inženjeri Hermann Burst i Tilman Brodbeck, zajedno sa dizajnerom Rolfom Wienerom po prvi puta razvijaju stražnji spojler optimizirajući ga u zračnom tunelu i na testnim stazama. Taj patentirani stražnji dodatak zbog specifičnog izgleda prozvan je pačjim repom, a ne samo da je poboljšana aerodinamika i dodatno hlađenje motora već je zahvaljujući njemu i najveća brzina porasla za dodatnih 4,5 km/h! Bio je to prvi slučaj tvorničke serijske ugradnje spojlera na nekom automobilu (uz stražnji ugrađen je i prednji)!

Druga opcija za poboljšanje trakcije ovdje je bila po prvi puta kod Porschea ugradnja guma različitih dimenzija sprijeda i straga uz istodobno proširenje karoserije kako bi to uspješno funkcioniralo. Fuchs naplatci naprijed bili su 6Jx15 s gumama 185/70 VR 15, dok su straga ugrađeni 7Jy15 s gumama 215/60 VR 15. Kako bi diferencirao ovaj najbrži Porsche od ostalih na tržištu tvrtka je inspiraciju za ime pronašla u sportskim uspjesima marke pedesetih godina.

Tada je Porsche bio vrlo uspješan na svjetski najzahtjevnijoj cestovnoj utrci Carrera Panamericana koja se vozila kroz Meksiko. Porsche je tu koristio ime Carrera za najjače motorizirane verzije modela 356 – 356 A 1500 GS Carrera ili 356 B 2000 GS Carrera GT. Ovaj potpis našao se potom i 1963. na 904 Carrera GTS te 1965. na 906 Carrera 6.

Kako je sam Harm Lagaaij, svojedobni dizajner u Porscheu, priznao potpis Carrera bila je potvrda kvalitete za tehničku delikatesu čija je tehnologija dokazana na trkaćim i reli stazama. Španjolska riječ Carrera je u prijevodu na hrvatski označavala utrku, a slova RS bile su kratice od njemačke riječi Rennsport. Ništa ovdje nije bilo prepušteno slučaju, pa čak i sam font slova bočnog potpisa Carrera između prednjeg i stražnjeg blatobrana. Za taj dizajnerski detalj pobrinuo se Hans Ploch ručno definirajući font, a što je dodatno još amenovao i Anatole Lapaine, šef dizajnerskog studija Porschea. Uz sportaša Porsche je ponudio kupcima na izbor 29 boja karoserije, a po želji su mogli birati i neku vlastitu nijansu.

Službeno je Grand Prix bijela bila preporuka stilskog centra tvrtke uz što se moglo birati potpis Carrera u crvenoj, plavoj i zelenoj boji. Naravno, slika ekstremnog cestovnog sportaša upotpunjena je i odgovarajućim Fuchs naplatcima s centralnim dijelom u boji. Međutim markentigaši Porschea bili su doslovno u panici bojeći se da će ovaj sportaš teško naći kupce u jeku naftne krize i uz činjenicu da je moćni stroj zavisno od opreme mogao biti i dvostruko skuplji od običnog 911 T Coupea! Strahovi su bili potpuno neopravdani. Javnost je prvi puta 5. listopada 1972. uživo upoznala 911 Carreru RS 2.7, a do kraja studenog svih predviđenih 500 komada bilo je prodano!

Da bi primirili neopravdani strah marketing odjela odlučeno je da se Carrera RS prodaje u tri razine opreme. Carrera RS Sport (M471) imala je rezervoar goriva sa 85 litara, jedan akumulator, Recaro sportska prednja sjedišta, stražnja sjedišta bila su uklonjena kao i zvučna izolacija, umjesto tepiha stavljene su gume, ručni podizači stakala, uklonjena su i sjenila u interijeru pa čak i sat sa instrumentalne ploče te je automobil zbog uštede na težini bio čak i bez zvučnika i audio sistema – sve sa ciljem da se dostigne 960 kg i brzina od 245 km/h!

Cijena tog sportskog spartantizma je bila 34.000 DEM. Drugi u cjenovnoj hijerarhiji bio je luksuzni Carrera RS Touring (M472) čija je razlika u težini od plus 115 kg govorila da ovdje vozač mogao na uštrb krajnje brzine radije uživati u luksuznijoj opremi. Osim što su ovdje branici bili metalni, interijer i opremljenost bili su bazirani na onoj koju je nudio 911 S uz još ponešto. Luksuz sljubljen sa maksimalnom brzinom od 240 km/h koštao je 36.500 DEM. Treću opciju ipak niste mogli legano koristiti na cesti.

Carrera RS Racing (M491) bio je isključivo natjecateljska verzija lišena svega nepotrebnog za utrke s ciljem maksimalnog olakšavanja karoserije. RSR je imao motor obujma 2806 ccm sa 300 KS pri 8000 o/min! Ovaj brutalni proizvod koštao je 59.000 DEM! U samo prvoj natjecateljskoj sezoni 911 Carerra RSR osvojio je tri internacionalna i sedam nacionalnih prvenstava! Danas čast nošenja imena Carrera uz oznaku modela imaju samo top verzije u gami Porschea. Izvorno se Carrera RS 2.7 veže za model 911 tzv. F serija i bila je to najjača serijska cestovna verzija prve generacije 911.

U proizvodnom programu se nalazila između 8/1971 do 7/1973, a u prodaji su bile verzije Touring (1325 primjeraka), Sport (200 primjeraka) i RSR (55 primjeraka) koje su sve zajedno producirane u 1580 primjeraka. Interesantno je da Porsche ovaj automobil nije komercijalizirao u Americi. Danas je ovo sveti gral među Porsche klasicima kojem kataloška cijena doseže oko 700.000 Eura…